در بین شلوعی شهرها ، آسمان خراش های سر بفلک کشیده، ترافیک و آلودگی، وجود یک فضای آرامش بخش شرایط ویژه ای برای شما ایجاد می کند، خواه یک بلوک کوچک سبز باشد یا دشت سرسبز با حیات وحش در کنار یک رودخانه. در واقع وجود پارک های درون شهری یک شهر عالی را از شهر خوب متمایز می کند. بسیاری از شهرهای بزرگ جهان دارای فضاهای سبز زیبایی هستند. برخی یک پارک جنگلی را وسط فضای شهری ایجاد کرده و برخی باغ گل و سایر رویدادهای دیگر را ارئه می دهند.

ولیکن هیچ چیز لذت بخش تر از یک پارک عمومی نیست. هوای تازه، گل و فضای سبز در این اماکن بهترین شرایط را برای رویارویی با آلودگی و ازدحام شهرهای بزرگ فراهم می کند. در واقع شهرهای بزرگ در سراسر جهان وقت، تلاش و هزینه زیادی را برای زیباتر کردن پارک های درون شهری صرف کرده اند تا این فضاهای گسترده را به قطب هایی از هنر، موسیقی، تئاتر و همچنین فضایی برای تفریح و سرگرمی تبدیل کنند.

مشهد یکی از شهرهای بزرگ و درعین حال رتبه بالایی در آلودگی هوا و شلوغی دارد. ولیکن در کنا راین ازدحام و شلوغی نزدیک به ۱۱۰۶ هکتار از مساحت شهر مشهد را فضای سبز، بوستان ها و پارک ها تشکیل داده است

در مطلب، ایران بلیت برای مسافرانی که به دنبال زیباترین پارکهای شهری هستند لیست ۱۵ پارک برتر در شهر مشهد را به اشتراک می گذارد.

معرفی بهترین پارک های مشهد

پارک های مشهد شامل فضای سبز و بوستان هایی هستند که شهرداری شهر مشهد با هدف زیباسازی شهری و ایجاد مکان های تفریحی برای مردم ایجاد کرده است. در کنار این پارک ها، بوستان های جنگلی با مساحت های بیشتر نیز به چشم می خورد. پارک های جنگلی مشهد به دو دسته پارک جنگلی طبیعی و دست ساز تقسیم می شود. پارکهای جنگلی طبیعی از پوشش های مختلفی برخوردار است ولیکن پار کهای جنگلی دست ساز اغلب با درختان اقاقیا،سرو، بادام کوهی و زرشک پوشیده شده اند. این پارکها در فصول مختلف به عنوان بهترین فصاها برای پیک نیک و پیاده روی محسوب می شوند.

۱- پارک ملت مشهد برای ورزش و پیاده روی

پارک ملت مشهد یکی از قدیمی ترین و بزرگترین پارک های ایران محسوب می شود که در قسمت غربی شهر مقدس مشهد واقع شده است.

بخشی از محبوبیت پارک ملت مشهد بخاطر شهربازی وسیع و وسایل بازی مدرن آن است یکی از جاذبه های شهر بازی پارک ملت مشهد، چرخ فلک آن می باشد که هجدهمین چرخ فلک مرتفع دنیا گزارش شده است. پارک ملت با مساحتی در حدود ۷۲ هکتار بیش از ۳۵ هزار درخت ده ساله و کهنسال دارد.

ورودی زیبا پارک ملت با گلکاری های مختلف و همچنین زیباسازی این پارک از مهمترین برنامه های شهرداری مشهد می باشد. جالب است بدانید که قدمت این بوستان به سال ۱۳۴۳ و دوره سلطنت محمد رضا پهلوی بر می گردد.

پارک ملت مشهد

پارک ملت مشهد یکی از بهترین پارکهای تفریحی مشهد است و مکان جذابی را برای گشت و گذار خانواده ها ایجاد نموده است. در ضلع غربی پارک ملت زمین ورزشی قرار گرفته که شامل بزرگترین استخر روباز مشهد با ظرفیت ۴۰۰ نفر، زمین چمن فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس، پیست اسکی و ... است. همچنین پارک ملت مشهد از بهترین پارک ها برای پیاده وری می باشد و مردم در مسیرهای مخصوص که دورتا دور بوستان را شامل می شود هر روز به ورزش و پیاده روی مشغول هستند.

پارک ملت مشهد سه در اصلی دارد از جنوب به بلوار امامت می رسد. در بخش شمالی پارک ملت منطقه وکیل آباد می باشد که از خیابان های شلوغ شهر مشهد محسوب می شود و در بخش غربی به بلوار آزادی می رسد.

آدرس پارک ملت: مشهد- ابتدای بلوار وکیل آباد- ابتدای بلوار امامت- حاشیه بزرگراه آزادی- پارک ملت

۲- پارک جنگلی وکیل آباد یکی از بهترین پارک های تفریحی

پارک جنگلی وکیل آباد با وسعتی حدود ۷۰ هکتار یکی از وسیعترین و بزرگترین پارک های شهر مشهد محسوب می شود. گونه های مختلف گیاهی در این بوستان وجود دارد که عمده این درختان را افرا، چنار ، کاج و اقاقیا تشکیل می دهد. این پارک در ابتدا جزء فضای سبز طبیعی شهر مشهد بود که به مرور زمان با فعالیت های شهرداری مشهد به پارک جنگلی وکیل آباد تبدیل شد. در حال حاضر این پارک به یکی از مکان های گردشگری مشهد تبدیل شده و به عنوان یکی از بهترین پارکهای مشهد برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت شناخته شده است.

آدرس پارک جنگلی وکیل آباد: مشهد- انتهای بلوار وکیل آباد- پارک جنگلی وکیل آباد

پارک وکیل آباد مشهد

۳- پارک کوهسنگی مشهد زیباترین پارک سنگی مشهد

یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین پارک های شهر مشهد می باشد. از داخل پارک کوهسنگی می توان به دو کوهپایه سنگی رسید. در واقع با پیاده روی کوتاهی میتوان از دل شهر به دل کوه رفت و از این فضای زیبا لذت برد. پارک سنگی مشهد در منطقه خیابان کوهسنگی واقع در جنوب غربی مشهد می باشد.

پارک کوهسنگی مشهد مملو از درختان بلند و کهنسال می باشد که در فصل پاییز فضای بسیار رویایی به پارک می دهد. وجود سنگهای عظیم داخل پارک، مسیرهای سنگ فرش شده پارک کوه سنگی را به یکی از بهترین پارک های مشهد در پاییز تبدیل کرده است.

آدرس پارک کوهسنگی: مشهد- انتهای خیابان کوهسنگی- پارک کوهسنگی

پارک کوهسنگی مشهد

۴-پارک خورشید مشهد از بهترین پارک ها در شب

پارک کوهستانی خورشید مشهد واقع در شرق مشهد با وسعتی حدود ۴۰۰ هکتار بزرگترین پارک کوهستانی مشهد تا قبل از افتتاح کوه پارک بود. ارتفاع این پارک کمی بیشتر از سطح شهر مشهد است بهمین دلیل هنگام پیاده روی در این پارک، شهر مشهد زیر پای شما خواهد بود. به علت واقع شدن در ارتفاع دارای منظره بسیار زیبایی از شهر مشهد بویژه در شب می باشد.

آدرس پارک خورشید: مشهد- انتهای بلوار هاشمیه- پارک خورشید

پارک خورشید مشهد

۵- پارک جنگلی طرق مشهد بهترین پارک برای اسکان گردشگران

پارک طرق مشهد که به کمپ غدیر نیز شهرت یافته در منطقه جنوب شرق مشهد واقع شده و دارای پوشش گیاهی بسیار متنوع می باشد. این پارک در سال ۱۳۷۷ با ایجاد یکصد هزار هکتار جنگل دست ساز توسط منابع طبیعی همراه با امکانات رفاهی – تفریحی به یکی از بزرگترین پارک های جنگلی ایران تبدیل شد. این پارک با ظرفیت ۴۰۰۰ چادر و ۲۸۰ کلبه از بزرگترین پارک ها و اماکن اسکان و گردشگری ایران محسوب می شود. پوشش گیاهی پارک جنگلی طرق اغلب شامل اقاقیا، افرا، سرو، نارون و سپیدار می باشد.

آدرس پارک جنگلی طرق: مشهد- خیابان جمهوری- بزرگراه شهید کلانتری- حدفاصل پل الغدیر و شهرک ابوذر- پارک جنگلی طرق

پارک جنگلی طرق در مشهد

۶- باغ گل ها، بهشتی در مشهد

باغ زیبای گل در مشهد یکی از جاذبه های توریستی این منطقه محسوب می شود. این پارک به تکه ای از بهشت می ماند. یک پارک زیبا و سرسبز در دل منطقه ای شلوغ در مشهد که فضاهای اطراف را هم تحت تاثیر قرار داده است. دیدن چنین فضای زیبا و فرحبخشی در دل دود و شلوغی و ازدحام شهر مشهد موهبت بزرگی می باشد. این پارک در مساحتی حدود سه هکتار احداث شده و کل مجموعه شبیه گل بنفشه طراحی شده است. در این پارک بسیار زیبا انواع گل های مختلف مطابق با فصل رویش آنها وجود دارد.

پارک گل های مشهد شامل 8 قسمت اصلی می باشد و شامل باغ رز، باغ گل های فصلی، باغ صخره، باغ گیاهان دارویی و معطر، باغ گیاهان پیازی، آمفی تئاتر روباز ، محوطه مخصوص بازی کودکان، لابیرانت و گلخانه می باشد. همچنین این پارک امکانات گردشگری جهت بازدیدکنندگان فراهم نموده که شامل تئاتر، گلخانه آموزشی، آبنما و محوطه بازی می باشد. علاوه براین برکه زیبایی که در آن نیلوفر های آبی وجود دارد و منظره زیبایی را بوجود آورده است.

آدرس باغ گل ها: مشهد- بلوار معلم- بین معلم ۷۱ و ۷۳ باغ گل ها

باغ گلهای مشهد

۷- پارک ارم مشهد نزدیک ترین پارک به حرم مطهر

پارک ارم مشهد یکی از زیباترین و پرطرفدارترین پارک های مشهد می باشد که در منطقه پنجتن مشهد قرار دارد. این پارک با وسعت حدود ۱۷ هکتار در سال ۱۳۸۶ در مشهد احداث شد. این پارک به دلیل مجاورت با حرم امام رضا و همچنین وجود آبنما ، شهربازی و دریاچه بسیار مورد توجه گردشگران و زائران عزیز مشهد مقدس قرار گرفته است.

آدرس پارک ارم : مشهد، گلشهر، بولوار شهید آوینی ،پارک ارم

۸- باغ ملی مشهد، پارکی قدیمی و خاطر انگیز در مشهد

باغ ملی مشهد یکی از قدیمی ترین بوستان های مشهد است که در مرکز شهر مشهد قرار دارد. این پارک در حاشیه خیابان امام خمینی و در کنار بازار جنت احداث شده است. تاریخ تاسیس پارک ملی مشهد به سال ۱۳۴۵ بر می گردد و مساحت این پارک ۴۰ هزار مترمربع می باشد. این پارک در گذشته مکان برگزاری برنامه های اجتماعی و فرهنگی بوده ولی در حال حاضر بیشتر به یک پارک محلی تبدیل شده است با این وجود به دلیل مجاورت به مرکز شهر، از جاذبه های گردشگری بسیار خوب مشهد محسوب می شود.

آدرس باغ ملی : مشهد، خیابان امام خمینی (ارگ) - جنب خیابان جنت- باغ ملی

باغ ملی مشهد

۹- باغ گیاهشناسی مشهد تلفیق هنر معماری و گیاه شناسی

پارک گیاهشناسی مشهد که اکنون تغییر نام داده است و به باغ مشهد معروف است، در منطقه جمهوری مشهد واقع شده از بزرگترین و زیباترین پارکهای گیاهشناسی ایران محسوب می شود این پارک به مساحت ۲۵ هکتار در غالب ۱۱ مجموعه و تلفیقی از هنر معماری و علم گیاهشناسی می باشد. این باغ در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد و عنوان زیباترین باغ گیاهشناسی ایران را به خود گرفته است.

کلکسیون گیاهان داروئی از مجموعه های بی نظیر این پارک می باشد که در قطعه زمینی به وسعت یک و نیم هکتار با ۱۸۰ گونه گیاهان دارویی است. باغ رز از دیگر قسمت های این پارک جذاب و دیدنی می باشد که در مساحت یک هکتار، ۱۲۰ رقم گل رز در ۳۰ گونه مختلف را به بازدیدکنندگان ارائه میدهد.

از دیگر بخش های این پارک می توان به مجموعه پارک صخره ای، باغ میوه و کلکسیون نهال و گلخانه اشاره کرد.

آدرس باغ گیاهشناسی مشهد: خیابان جمهوری- حدفاصل چهار راه مقدم و پل غدیر- باغ گیاهشناسی مشهد

باغ گیاهشناسی مشهد

۱۰- کوهستان پارک مشهد مهیج ترین پارک مشهد

پارک کوهستان مشهد از پر رونق ترین جاذبه های شهر مشهد می باشد که در انتهای بلوار وکیل آباد مشهد واقع شده است. مساحت این پارک ۱۸ هکتار می باشد. وجود وسایل تفریحی، شهر بازی، غرفه های مواد خوراکی و پارکینگ باعث شده مسافرین و گردشگران بسیاری از این پارک تفریحی بازدید نمایند.

در قسمت غربی پارک، باغ وحش قرار دارد که محل مناسبی جهت گشت و گذار علاقمندان به حیوانات می باشد. در این بخش می توان با گونه های مختلفی از حیوانات آشنا شد. کوهستان پارک شادی از بهترین پارک های مشهد و از مکان های دوست داشتنی برای تفریح کودکان به همراه خانواده ها می باشد.

البته با توجه به مالکیت این پارک توسط بانک دی، کوهستان پارک شادی، سالهاست که تعطیل می‌باشد و هنوز بهره‌بردار خاصی ندارد و تبدیل به پارکی متروکه شده است.

آدرس کوهستان پارک شادی : مشهد، انتهای بلوار وکیل آباد ،کوهستان پارک شادی

پارک و شهربازی کوهستان پارک شادی مشهد

۱۱- بوستان مینیاتوری مشهد

این پارک یکی از جاهای دیدنی مشهد است که حتما باید بروید. محیط بسیار آرام و فرهنگی دارد و برای حضور خانواده ها بسیار مناسب می‌باشد. در این پارک آثار باستانی کشور به صورت منیاتوری ساخته شده و مردم می‌توانند با ماکت های آثار باستانی و توریستی ایران آشنا گردند.

کافی شاپ با نمای سنتی و باستانی، دریاچه و رودخانه مصنوعی، قطار تفرحی کودکان و چندین مورد دیگر را میتوان از ویژگی های این مجموعه دانست که در این مقاله به توضیح بیشتر آن پرداخته‌ایم: پارک مینیاتوری مشهد

آدرس پارک مینیاتور مشهد: بزرگراه میثاق، بلوار الهیه، بلوار سجادیه، سجادیه ۲۶

پارک مینیاتور مشهد
پارک مینیاتور مشهد

۱۲- پارک مادر و کودک مشهد

پردیس مادر و کودک پروژه جدید شهرداری مشهد است، جهت بازی کودکان با مادران و بدون دقدقه حضور آقایان در پارک. این پروژه با مساحت ۸ هکتار، در تیر ۱۴۰۰ افتتاح شد و امکانات رفاهی فراوانی از جمله دوچرخه بزرگسال و کودک، کافی شاپ، سالن ورزشی کودک و مادر به‌صورت مجزا، اتاق سنجش سلامت کودک، اتاق نگهداری کودک و غیره جهت جلب رضایت مادران و کودکان دارد.

آدرس پردیس مادر و کودک: بلوار امامت، امامت ۴۹

پردیس مادر و کودک مشهد
پردیس مادر و کودک مشهد

۱۳- کوه پارک مشهد

کوه پارک یک پارک کوهستانی است در ارتفاعات جنوبی مشهد با بهره گیری از نا همواری های طبیعی کوهستان. مجموعه گردشگری کوه پارک درای امکانات رفاهی و تفریحی فراوانی است از جمله کیوسک های متنوع غذا خوری، آبشارهای مصنوعی فراوان، سینما ماشین، نشیمن گاههایی جهت استقرار زائران و مجاوران می‌باشد. همچنین با توجه با اینکه این پارک در تابستان ۱۳۹۹ افتتاح گردید، در حال تکمیل می‌باشد و پروژه های مختلف در حال ساخت دارد.

آدرس کوه پارک مشهد: خیابان دلاوران - انتهای خیابان نخل

کوه پارک مشهد
کوه پارک مشهد

۱۴- رودپارک مشهد

رودپارک نیز مانند کوه پارک یک پارک با بهره گیری از شرایط اقلیمی و امکانات طبیعی می‌باشد که از ابتدای پارک چهل بازه مشهد واقع در بلوار نمایشگاه، آغاز می‌گردد و تا پل ستاری به طول ۵ کیلومتر ادامه دارد. این پارک در بستر رودخانه و کال کشف رود قراردارد. این پارک با بهره گیری از آب رودخانه کشف رود که از شهر طرقبه مشهد سرچشمه می‌گیرد، یک فضای مفرح با تفریحات آبی گوناگون فراهم نموده است. تاریخ افتتاح فاز اول این پارک در تابستان ۱۴۰۰ می‌باشد و سایر فازها نیز به مرور به آن اضافه می‌شود. این پروژه نیز مانند کوه پارک تازه تاسیس است و در آینده بخش های مختلفی به آن اضافه خواهد شد و آینده درخشانی دارد.

آدرس رودپارک مشهد: مشهد ابتدای بلوار نمایشگاه بین المللی

رودپارک مشهد
رودپارک مشهد

۱۵- کوهشار مشهد

کوهشار نیز مانند کوه پارک و رودپارک یک پارک با بهره گیری از شرایط کوهستانی جنوب مشهد است. در این پارک آبشاری مصنوعی به ارتفاع ۱۹۰ متر ساخته شده است فضای خانوادگی و مفرحی ایجاد نموده است. تاریخ افتتاح این پارک نیز تابستان ۱۴۰۰ اعلام شده است. این پارک ترکیب زیبایی از آب و کوهستان را به بازدیدکنندگان می‌دهد و به گفته شهردار وقت مشهد، کوهشار در جهت تحقق شعار، مشهد، شهر دوستار آب ساخته شده است.

آدرس کوهشار مشهد: مشهد بلوار نماز، بین بلوار شهداء ارتش و کوشش

 


اگر شما جزء کسانی هستید قصد دارید برای تفریح و گردش به شهر مشهد سفر کنید امیدواریم با خواندن این مقاله ایده های خوبی برای گردش و خلق خاطرات به یادماندنی بیابید. در پایان باید بگویم که مکان های تفریحی مشهد به مواردی که در بالا ذکر شده محدود نمی شود. برای اطلاعات بیشتر از سایر پارک ها و مکان های تفریحی می توانید به صفحات دیگر ایران بلیت مراجعه نمایید.