یکی از پروژه‌هایی که این روزها شهرداری مشهد از افتتاح آن خبر می‌دهد، پردیس اختصاصی مادر و کودک هست. این مجموعه یکی از حلقه‌های توسعه فضاهای سرگرمی و تفریحی است و می‌تواند خلا نبودن یک فضای مناسب برای تفریح و ورزش مادران در کنار فرزاندان‌شون پر کند.

همواره یکی از دغدغه‌های اصلی مادرها هنگام مراجعه به پارکها برای ورزش، نگرانی از مراقبت کودکانشان است و بیشتر توان و انرژی آنها برای مراقبت از فرزاندنشان صرف می‌شود.

با تلاش شهرداری مشهد، فضای مناسبی در پردیس مادر و کودک ایجاد گردیده است که هم برای مادران فضای مناسب ورزش، پیاده‌روی و رینگ اختصاصی دوچرخه سواری به وجود آورده است و هم به صورت مستقل برای نگهداری از فرزندانشان فضای مناسبی پیش‌بینی گردیده است.

پردیس مادر و کودک
پردیس مادر و کودک

ساختمانی سه طبقه با خدماتی مثل سالن ورزشی کودک و مادر به‌صورت مجزا، اتاق نگهداری کودک، اتاق سنجش سلامت کودک و کافی‌شاپ در این مجموعه ۶/۵ هکتاری تعبیه شده است که میتواند نیازهای مادران برای رفتن به یک مجموعه ورزشی و پارکی را تا حد زیادی برطرف کند.

همچنین در فضای باز بوستان مادر و کودک، وسایل بازی و مجموعه سرگرمی در نظر گرفته شده. این پروژه به شکلی طراحی و اجرا شده است تا مادر بزرگ‌ها و سالمندان عزیز و خانم‌های باردار نیز بتوانند از فضای پارک استفاده کنند و امکانات مورد نیاز آنها جهت استراحت هم پیش‌بینی گردیده است.

در این پروژه که ماحصل تلاش سازمان عمران شهرداری مشهد و منطقه ۱۱ است، در کنار دوچرخه‌های عمومی که با نام «بایدو» در مشهد فعالیت می‌کنند، برای مادران در نظر گرفته شده است، همچنین «مینی بایدو» نیر با تلاش شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد در این پارک جای‌گذاری شده است تا کودکان هم در کنار مادران بتونند در رینگ دوچرخه سواری از دوچرخه های‌اشتراکی استفاده کنند.

دوچرخه بایدو در پارک مادر و کودک مشهد
دوچرخه بایدو در پارک مادر و کودک مشهد

مشخصات فنی پروژه پارک مادر و کودک

عملیات اجرایی احداث پردیس تخصصی مادر و کودک توسط شهرداری مشهد پاییز سال ۱۳۹۹ آغاز شد این پردیس ۶۵ هزار متر مربعی که در حاشیه بزرگراه امام علی (ع) و امامت ۴۹ قرارگرفته با اعتباری بالغ ‌بر ۶۰ میلیارد تومان افتتاح گردید.

لازم به ذکر است، آستان قدس رضوی نیز در ساخت این بوستان مشارکت دارد و ۴۰ میلیا رد تومان، اعتبار ساخت بوستان مادر و کودک است. که تنها برای تجهیز این مجموعه بیش از ۷ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.

پارک مادر و کودک مشهد
پارک مادر و کودک مشهد

سایر توضیحات پروژه

پردیس مادر و کودک، نماد دستیابی به شهر «دوستدار کودک» می‌باشد، شادابی و نشاط و سرزندگی بانوان رابطه مستقیمی با نشاط و سرزندگی خانواده دارد و در واقع زنان را می‌توان ضامن سلامت روحی و روانی و اجتماعی خانواده دانست. نهاد خانواده‌ای که در نظام اجتماعی، کانون تربیت و عامل رشد و تعالی جامعه محسوب می‌شود.

آپارتمان‌نشینی، دغدغه‌های فراوان و متعدد، مشغله‌های روزمره، نگهداری از فرزند و بسیاری از عوامل دیگر سبب شده تا بانوان و کودکان ما این روزها از فضاهای اجتماعی فاصله بیشتری بگیرند و اوقات فراغت و تفریح خود را آنگونه که شایسته است طی نکنند و همین مهم موجب افسردگی و کسلی و کم‌تحرکی می‌شود.

در مجموعه تخصصی مادر و کودک، سازمان عمران فعالیت‌های گوناگانی را انجام خواهد داد که می‌توان به نورپردازی و اصلاح نما، محیط آرایی، تجهیز سالن بدنسازی، سالن ورزشی اصلی، اتاق مدیریت و اتاق پزشک اشاره کرد.

امکانات این پارک شامل زمین‌های تنیس، بسکتبال، فوتبال، گل کوچک، والیبال، بدمینتون، مینی گلف، اسکیت، دوچرخه (به تفکیک برای مادر و کودک) و ایجاد فضاهایی برای ورزش است، همچنین برای کودکان امکاناتی از قبیل ورزش‌های همگانی، فضای باز بازی‌های آبی، سالن‌های ورزشی سرپوشیده، صخره‌نوردی و فضای پایش سلامتی پیش بینی شده است.

زمین تنیس بوستان مادر و کودک
زمین تنیس بوستان مادر و کودک

چرا بوستان مادر و کودک ساخته شده است؟

در مشهد ۱۲ بوستان بانوان وجود دارد که تعدادی از آن‌ها کامل مختص بانوان است و در تعدادی دیگر نیز فقط بخشی از بوستان مختص بانوان است، اما بوستان مادر و کودک خدمات متفاوتی ارائه می‌کند و مادر و کودک در کنار هم می‌توانند از آن استفاده کنند. از این پس نیاز نیست مادران کودکشان را به مهدکودک یا جایی بسپارند تا بتوانند ورزش کنند. مادران می‌توانند با امکانات و خدمات کافی در کنار کودک خود در این بوستان فراغت، تفریح و ورزش کنند.

به‌جز پردیس مادر و کودک، بوستان ریحانه در بولوار فرودگاه به‌صورت اختصاصی با امکانات ورزشی در اختیار بانوان است. سایت بانوان بوستان ملت نیز همه‌روزه با دستگاه‌های بدن‌سازی بوستانی، رینگ پیاده‌روی و اسکیت و زمین‌های روباز پذیرای بانوان شهر است. بوستان حجاب هرروز صبح تا بعدازظهر به‌صورت اختصاصی میزبان بانوان است. بوستان بهار از سال ۱۳۹۸ میزبان بانوان است و چندین بوستان با ابعاد کوچک‌تر نیز در دیگر مناطق شهر مشهد میزبان دختران و بانوان شهر است.

فضای بازی کودکان در پارک مادر کودک مشهد
فضای بازی کودکان در پارک مادر کودک مشهد

آدرس پردیس مادر و کودک

بوستان مادر کودک در خیابان امامت ۴۹ واقع شده است و مسیر دسترسی آن بسیار آسان می‌باشد. از طریق بزرگراه‌های آزادی یا امام علی نیز به رواحتی قابل دسترس است.

آدرس پارک مادر و کودک
آدرس پارک مادر و کودک

محدودیت سنی و جنسیتی پارک مادر و کودک

برای کودکان دختر محدودیتی وجود ندارد، اما کودکان پسر تا سن ۶ سال حق ورود به این پارک را دارند که خود جای انتقاد دارد، زیرا سن بلوغ پسران ۱۴ سال است و بازه سنی ۶ تا ۱۴ در این پارک جایی ندارند و مادرانی که کودکان ذکور با این سن را دارند، همچنان نیازمند یافتن راه حلی برای نگهداری از فرزندان پسر خود دارند.

جدیدترین اطلاعات

بروزرسانی ۶ تیر ۱۴۰۰

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با بیان اینکه بوستان مادر و کودک مجموعه ایی برای رفع تمام نیازهای مادران و کودکان است گفت: این بوستان در مجاورت خط ۳ قطار شهری قرار دارد و در کوتاه مدت نیز با هماهنگی آقای شهردار، یکی از خطوط تاکسی رانی ۱۳۳ در این محل مستقر خواهد شد تا تردد بانوان تسهیل پیدا کند.

پارک مادر کودک - پلکان رنگی
پارک مادر کودک - پلکان رنگی
پارک مادر و کودک - باشگاه ورزشی
پارک مادر و کودک - باشگاه ورزشی
پارک مادر و کودک - اتاق نگهداری کودکان
پارک مادر و کودک - اتاق نگهداری کودکان
پارک مادر و کودک - فضای بازی کودکان
پارک مادر و کودک - فضای بازی کودکان