در بین زیباترین پارک های مشهد، کوه سنگی منحصر به فردترین است و داستان جالبی دارد، با ایران بلیت همراه باشید. دو قله به جا مانده از رشته کوه‌های بینالود در جنوب غربی مشهد، مبدا به وجود آمدن یکی از جاذبه‌های گردشگری و در واقع مشهورترین(بعد از حرم امام رضا و آرامگاه فردوسی) است. کوهسنگی مشهد یکی از پر بازدیدترین مناطق گردشگری مشهد با مساحت بیش از 200 هکتار می‌باشد که به دلیل قرار گرفتن در کنار جاده آسیایی هر ساله زائران و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. 

تاریخچه کوه سنگی مشهد

اولین مطلبی که در مورد این تفرجگاه ثبت شده است مربوط به سال 995 هجری قمری می‌باشد. در آن سال شاه عباس صفوی در سن 16 سالکی در کوهسنگی و توسط مرشد قلی خان استاجلو تاجگذاری شد. بعد از این تاریخ این مکان تبدیل به مقبره‌ای ربای بزرگان گردید؛ میرزا ابراهیم رضوی، شیخ اسدالله یزدی، آقا میرزا عسکری رضوی، شیخ سیف الله ایسی و جمعی از مریدان وی همگی در کوهسنگی دفن شده اند.

ساختار و شکل ظاهری پارک کوهسنگی قدیم مشهد تا سال 1310 هجری شمسی هیچ تغییری نکرد و شامل کوه های سرسبز، باغ های زیبا و اقامتگاه سیاحتی بود اما در همین سال با ایجاد قنات و ایجاد استخر وسعت پیدا کرد و بر اهمیت آن افزوده شد. در سال 1318 به دستور حاکم وقت، آلمان ها ساختمانی دو طبقه در اینجا ساختند که هنوز هم زیباست و جدول کشی خیابان ها و نرده کشی و گل کاری انجام شد و کوهسنگی یه صورت پارک طبیعی درآمد.

در آن زمان شهردار میلان ایتالیا چندین مجسمه به شهردار مشهد هدیه کرد که شامل دو عدد شیر و دو مجسمه انسان بود. شیرها در درب ورودی نصب شدند و مجسمه های انسان کنار استخر بزرگ کوهسنگی و روبروی رستوران و تالار آن قرار گرفتند. اغلب کودکان مشهدی با از شیرهای سنگی کوهسنگی خاطره دارند اما مجسمه های انسان به همراه تاج نصب شده بر فراز کوهسنگی بعد انقلاب برچیده شدند.

photo914795500126971923-7-1jpg.jpg
قدمت کوهسنگی به زمان تاجگذاری شاه عباس صفوی برمی‌گردد

در سال 1340 و با گسترش پیدا کردن شهر مشهد، کوهسنگی از طریق خیابانی وسیع و عریض به نام خیابان کوهسنگی به بدنه اصلی شهر متصل شد. خیابان کوهسنگی تا سال ها جزو خیابان های برتر ایران بود که تا راه آهن مشهد ادامه داشت. کوه سنگی مشهد که زمانی تفرجگاه ثروتمندان بود دیگر متعلق به همه مردم بود. در همان سال ها اولین باغ وحش مشهد را در ضلع غربی کوهسنگی احداث کردند که اکنون دیگری اثری از آن دیده نمی شود و به جای آن آسمان خراشی بزرگ قرار دارد.

کوهسنگی مشهد کجاست؟

مجموعه تفریحی-گردشگری پارک کوهسنگی مشهد در کنار بزرگراه ورودی مشهد(بزرگراه کلانتری) قرار دارد. افرادی که قصد رفتن به کوهسنگی مشهد را از ترمینال هواپیمایی،قطار و یا اتوبوس های مسافرتی را دارند به راحتی و با پیاده روی و نهایتا یک خط تاکسی میتوانند به کوه سنگی برسند. اگر با متروخواستید به کوهسنگی بروید میبایست در ایستگاه کاوه یا الندشت پیاده شوید و تا خود مجموعه حدود 15 دقیقه پیاده روی کنید.

اگر قصد استفاده از اتوبوس را دارید علاوه بر خط کوهسنگی، میتوانید از خطوطی که در پایانه زکریا نگه می دارند نیز استفاده کنید. پایانه زکریا در جنوب شرقی پارک قرار دارد. کوهسنگی سه ورودی دارد و وجه امتیاز این پارک بزرگ دسترسی با استفاده از دوچرخه است و حتی شما میتوانید با دوچرخه در مسیر دوچرخه سواری حرکت کنید و لذت ببرید.

قیمت ورودی کوه سنگی مشهد

ساعت کار پارک کوهسنگی مشهد به صورت 24 ساعته است و هزینه ورودی پارک برای استفاده عموم رایگان است البته هزینه پارکینگ جدا حساب می‌شود. قابل ذکر است که بخش های فرهنگی تفریحی که در داخل مجموعه وجود دارند، هزینه ورودی جداگانه دارند. از جمله مکان های تفریحی غیر از کافی‌شاپ و رستوران‌ها که در مجموعه کوهسنگی وجود دارند میتوان به زوربال، جت اسکی، موزه بزرگ خراسان، فرهنگسرای کودک و آینده، صنایع دستی گنجینه و منوریل اشاره کرد.

تفریحات مجموعه کوهسنگی 

کوه سنگی مجموعه ای گسترده است و علاوه بر داشتن فضای عمومی که شامل محوطه گل کاری شده، درختچه ها و بوته ها، استخرها،آبنماها و آبشارها و خود کوه زیبای سنگی می‌شود؛ فضاهای دیگری را هم دارد که این فضاها در همین محوطه هستند اما ورودی جداگانه می‌گیرند. این تفریحات شامل موارد زیر است:

زوربال

زوربال تفریحی بسیار دوست داشتنی است که در استخر بزرگ مجموعه کوهسنگی مشهد وجود دارد و با اینکه مدت زیادی از زمان اقتتاح آن نمی‌گذرد اما طرفداران زیادی پیدا کرده است. روزبال بدین گونه است که شما داخل یک توپ حبابی می‌روید و برروی آب شناورید و با کمک حرکت  خودتان و هل دادن توپ را برروی آب حرکت می‌دهید. 

زوربال مجموعه هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان طراحی شده است و تفاوت قیمت انچنانی باهم ندارند.

برای خرید بلیت زوربال کوهسنگی اینجا را کلیک کنید

خرید بلیت زوربال کوهسنگی
زوربال کوهسنگی مشهد

جت اسکی

دریاچه جنوبی پارک کوه سنگی تفریحای از قبیل جت اسکی دارد. شما می‌توانید لحظات شادی را در کنار دوستان و با تفریحاتی چون جت اسکی تجربه کنید.

برای خرید بلیت جت اسکی پارک کوه سنگی کلیک کنید.

علاوه بر این تفریحات، تفریحات دیگری همچون قایق پدالی بزرگسال، قایق دستی کودک، قطار بازی کودکان،ایرهاکی، ترامپولین، استخر توپ، قایق پدالی فولکسی،قایق خانواده بدون پذیرایی، قایق خانواده با پذیرایی، قایق موتوری، چرخ و فلک و فوتبال دستی نیز در مجموعه کوهسنگی لند مشهد وجود دارد. شهربازی کوهسنگی مشهد همه روزه از ساعت 9 صبح تا 2 بامداد آماده ارائه خدمات به شهروندان و گردشگران است.

موزه بزرگ خراسان

موزه بزرگ خراسان در کوهسنگی قرار دارد و در اسفند ماه سال 1393 این موزه با الهام از قصر خورشید کلات به همت مهندس میرفندرسکی، کازرونی و دکتر باقر آیت الله زاده افتتاح شد. این موزه شامل شش بخش مختلف شامل سالن اجتماعات، کتابخانه تخصصی، مخزن نگهداری اشیا تاریخی و تزیینات معماری، آزمایشگاه حفظ و مرمت آثار باستانی  و گالری هنر می باشد.

موزه بزرگ خراسان
موزه بزرگ خراسان الهام گرفته از قصر خورشید کلات است

ساعات بازدید: نیمه اول سال 8 الی 20 و نیمه دوم سال 8 الی 17

قیمت ورودی: برای گردشگران داخلی:50000 ریال

موزه صنایع دستی گنجینه و فرهنگسرای کودک و آینده نیز در مجموعه پارک کوه سنگی است که هرکدام داستان خود را دارندو موزه صنایع دستی همه روزه از ساعت 9 صبح تا 17 و فرهنگسرا از ساعت 7:45 صبح تا 16 باز است.

فرهنگسرای کودک و آینده در ضلع شمالی مجموعه قرار دارد و مجل برگزاری رویدادهای مختلف است. برگزاری کلاس های آموزشی، جشن های ویژه مناسبتی، کارگاه های خلاقانه مادر و کودک، کارگاه اوریگامی و ... در این مجموعه برپا می‌شوند.

پاساژ مجموعه کوهسنگی مشهد

در مجموعه تفریحی کوه سنگی مغازه های بسیاری وجود دارند که به فروش کالاهای مختلف علی الخصوص کالاهای سنتی از قبیل دیگ سنگی می‌پردازند اما جدا از این سری مغازه ها، پاساژ بزرگ مجتمع تجاری و مسکونی مهر کوهسنگی که در جنب این مجموعه قرار دارد مجموعه کاملی از خدمات و کالاها را ارائه می‌دهد. یکی از این خدمات پردیس سینمایی مهر کوهسنگی است که در 16 سالن در حال ساخت است. 

سخن آخر

کوهسنگی مشهد می تواند مقصد مناسبی برای تمامی فصول سال باشد و افراد در همه سنین می توانند از این فضا لذت کامل ببرند. از آنجا که فاصله حرم تا کوهسنگی به نسبت کم می باشد میتوانید این مسیر را پیاده روی کنید و یا در شبهای مهتابی از بالای کوه تمام شهر و حرم امام رضا(ع) را از دور ببینید و سلام بدهید. 

کوه سنگی میتواند مقصد مناسبی برای کودکانتان باشد، زیرا علاوه بر داشتن فضای وسیع و تفریحات مختلف، مسیر کوهپیمایی بسیاره آسانی دارد و می تواند در یک بعد از طهر بهاری تا نوک قله کوه با فرزندان پیاده روی کنید و در عین حال لذت ببرید.