احداث کوه پارک جوابی برای بلاتکلیفی ارتفاعات جنوبی مشهد است. پروژه کوه پارک مشهد در تاریخ ۲۶ تیرماه ۱۳۹۹ ، بدون هیچ جشنی با بیش از ۲ میلیون متر مربع، معادل ۲۵۰  برابر یک زمین فوتبال و حدود ۳ برابر پارک ملت، افتتاح شد. قرار براین بود که این قسمت از دامنه کمربندی جنوبی بزرگراهی احداث شود اما با تغییر کاربری آن هم اکنون کوه پارک مشهد با داشتن بیش از یک میلیون درخت آماده ورود شهروندان به این پارک بزرگ است. هدف دیگری که از این پروژه دنبال می‌شود استفاده بهتر مردم این منطقه از طبیعت می‌باشد که البته موافقان و مخالفانی نیز دارد.

کوه پارک مشهد
نمای کوه پارک از ارتفاع

از طرف دیگر ظرفیت بالای گردشگری مشهد به گونه‌ای است که توان بالایی برای انجام پروژه‌های گردشگری-تفریحی این چنینی را دارد. این موضوع سبب توجه مسئولان به این حوزه در گردیده است و مردم نیز به دلیل کم بودن فضاهای گردشگری شهری، از این موضوع استقبال میکنند. همچنین باید توجه داشت که با احداث کوه پارک، ترافیک ورودی‌های شهر و ییلاقات اطراف آن و همچنین پارک های مشهد  کمتر خواهد شد.

کلائی، شهردار مشهد، کوه پارک را به عنوان مرهمی برای زخم درختان توت بلوار وکیل آباد و سپیدارهای ملک آباد می‌داند. 

کوه پارک با شعار"خانواده امن‌ترین جای دنیا" با تلاش شبانه روزی پرسنل شهرداری و کارگران زحمت‌کش، در عرض تنها 4 ماه به روی مردم شهر مشهد بازگشایی شد.

کوه پارک مشهد چیست؟

کوه پارک مشهد، یک پارک کوهستانی واقع شده در ارتفاعات جنوبی مشهد است که جنگلی مصنوعی و دست ساز در آن در دست احداث می باشد. کوه پارک به عنوان یکی از ریه‌های تنفسی کلان شهر مشهد، دارای درختچه‌ها و درخت‌های فراوان و همچنین چندین آبشار مصنوعی کوچک و بزرگ در گوشه و کنار این پارک در حال ساخت است. طول این فضا 5.1 کیلومتر است که افراد می‌توانند برای گذران اوقات فراغت خود، کوهپیمایی و دوچرخه سواری استفاده کنند. یکی از نقاط قوت این کوه پارک این است که افراد دیگر نگران پیدا کردن جا پارک نیستند. سینما ماشین، رستوران سیار، مزرعه حیوانات و کارفود از جمله برنامه‌هایی است که در اینجا پیش‌بینی شده است و در حال حاضر 5 کارفود افتتاح شده و آماده ارائه خدمت به همشهریان عزیز است. کارفود، ون‌های سیاری هستند که به عنوان یک آشپرخانه کوچک فروش انواع فست‌فود را بر عهده دارند.

کارفود یا فودکاروان سیار
کارفود سیار کوه پارک

برخی اینجا را به عنوان پارک آبشار می‌شناسند و این به دلیل ساخت چندین آبشار در این منطقه است. منبع آب این آبشارها، چشمه‌های اطراف است و گاهی تانکرهای آب برای پرکردن مخزن آب در حال گردش به اینجا می‌آیند.

کوه پارک مشهد چیست؟
کوه پارک مشهد

چرا کوه پارک ساخته شد

باتوجه به کم بودن مناطق تفریحی و گردشگری مشهد که محدود به مناطق ییلاقی طرقبه و شاندیز شده است، پروژه کوه پارک با رویکرد ارائه خدمات به مردم مورد بهره‌برداری قرار گرفت؛ علاوه بر این، جهت تامین خدمات مورد نیاز و رفاه بیشتر شهروندان امکاناتی چون کارفود و… پیش بینی شده است. 
لازم به ذکر است، پروژه کوه پارک یک پروژه عام المنفعه و استفاده از آن برای عموم مردم آزاد و رایگان می باشد.

کوه پارک مشهد کجاست؟

مجموعه تفریحی-گردشگری کوه پارک مشهد واقع در ارتفاعات جنوبی مشهد و انتهای خیابان دلاوران قرار گرفته است. طول مسیر این مجموعه، تقریبا از انتهای دلاوران آغاز و تا انتهای لادن ادامه پیدا می‌کند. برای رسیدن به کوه پارک می‌توانید در پایانه انقلاب خط اتوبوس تندرو چهار را سوار بشوید و بعد از گذر از چندین ایستگاه در میدان سلمان پیاده شوید و خیابان دلاوران را تا انتها ادامه دهید.بعد از رسیدن به انتهای دلاوران به خیابان نخل می‌رسید و با دنبال کردن علائم راهنمایی، کوه پارک را پیدا خواهید کرد.

در کل اگر بخواهیم بگوییم که آدرس کوه پارک مشهد کجاست ؟ به این شرح است: 
مشهد - خیابان دلاوران - انتهای خیابان نخل

آدرس کوه پارک مشهد کجاست
مناظر طبیعی زیبا در کوه پارک مشهد

قبل از رفتن به کوه پارک نکات زیر را در نظر بگیرید

  • آنتن دهی در این منطقه ضعیف است
  • سرویس بهداشتی در این منطقه در نظر گرفته شده است اما هنوز آب آن وصل نشده است
  • تنها ورودی و خروجی از سمت خیابان دلاوران است و وقتی با وسیله شخصی به انتهای کوه پارک می‌رسید باید همان راه را از سمت دیگر برگردید
  • امکان نشستن در کوه پارک فراهم است
  • کوه پارک هزینه ورودی و پارکینگ ندارد
  • بدلیل ضعیف بودن آنتن دهی بهتر است پول نقد به همراه داشته باشید
  • پیست دوچرخه سواری از اول تا آخر مجموعه وجود دارد
  • اینجا بهترین نقطه برای کایت بازی و دیدن تمامی شهر مشهد است
  • برای کودکان منطقه مخصوص بازی تعبیه شده است

آینده پروژه چطور خواهد بود؟

باتوجه به گردش پذیر بودن مشهد، کوه پارک می‌تواند به عنوان یک منطقه گردشگری خوب خود را مطرح کند و علاوه بر این، باتوجه به پروژه‌هایی که قرار است اینجا اجرا شود اعم از رستوران و... می‌تواند برای بسیاری از جوانان اشتغال‌زایی ایجاد کند و نهایتا باعث رونق اقتصادی در شهر مشهد شود. البته نگرانی‌هایی هم از سوی محیط زیست، مبنی بر دستکاری شدن طبیعت این منطقه به وجود آمد که با تحقیقات زیست محیطی و اقتصادی که بعدا انجام گردید، نگرانی ها در مورد احداث این مجموعه تا حدود زیادی برطرف شد. وجود درختکاری‌های بسیار در اطراف کوه پارک سبب خنکی این منطقه شده است و فضای دلنشینی را برای ساکنین خیابان نخل به وجود آورده است. به نظر می‌رسد که با احداث این کوه پارک جلو بسیاری از زمین‌خواری‌ها گرفته خواهد شد.

کلائی شهردار مشهد بر این باور است که اجرای این پروژه در ابتدا باورپذیر نبوده اما هم اکنون نیز می‌تواند به اندازه بیمارستان امام رضا و یا بوستان ملت ماندگار شود.

ساخت کوه پارک مشهد
عملیات اجرایی کوه پارک مشهد
مراحل ساخت کوه پارک
ساخت و سازهای قبل از افتتاح کوه پارک
کوه پارک
عملیات ساخت و ساز و جاده کشی
تصویر کوه پارک مشهد
خیابان اصلی کوه پارک
تصاویر جدید کوه پارک
تصویری از عملیات اجرایی
روز افتتاح کوه پارک مشهد
تصویر مراسم افتتاح کوه پارک