مشهد به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری مشهد، هرساله پذیرای گردشگران و زائران بسیاری است. همه مشهد را تنها با حرم امام رضا(ع) می‌شناسند اما تمام مشهد محدود به این مکارن زیارتی و مقدس نیست. مشهد بزرگترین بازارها، زیباترین پارک‌‌ها و مناطق ییلاقی را در خود دارد و از این نظر می‌توان گفت که حرفی برای گفتن دارد. باغ گیاهشناسی، یکی از جذاب‌ترین مکان‌های گردشگری مشهد است که به دلیل نزدیکی به فرودگاه و مرکز شهر موقعیت مناسبی برای گردشگران دارد. این باغ در سال 1392 با هدف حفاظت و نگهداری از گیاهان و تهیه بانک ژن گیاهی، آشنایی دانشجویان و شهرواندان با انواع گونه‌های گیاهی افتتاح شد و اکنون علاوه بر این‌ها، باغ گیاه شناسی مشهد محل برگزاری جشن‌ها، همایش‌ها و سمینارهای مختلف و همچنین استفاده عموم از طبیعت شده است.

باغ گیاه شناسی مشهد کجاست؟

باغ گیاهشناسی مشهد نزدیک به فرودگاه مشهد قرار دارد. از جمله مکان‌های نزدیک به این باغ، خیابان 17 شهریور و بازارهای بزرگ آن، حرم امام رضا(ع)، پارک غدیر و ترمینال اتوبوسرانی مشهد می‌باشند. باغ گیاهشناسی مشهد با بزرگراه غدیر، کلانتری، بلوار پروین اعتصامی و جمهوری محدود می‌شود.

آدرس دقیق باغ گیاهشناسی مشهد: مشهد، بلوار جمهوری، حد فاصل چهار راه مقدم و پل غدیر

تلفن: 05133495002 – 05133495003

باغ گیاهشناسی مشهد
نمای داخلی باغ گیاهشناسی مشهد

ساعات بازدید

همه روزه در نیمه اول سال از ساعت 8 صبح تا 11 شب

بلیط باغ گیاه‌شناسی مشهد را از کجا تهیه کنیم؟

شما به دو صورت می‌توانید بلیط این مجموعه را تهیه کنید: از طریق مراجعه حضوری به مجموعه و یا به صورت خرید آنلاین یا تلفنی بلیط باغ گیاه شناسی از طریق وب سایت ایران بلیت.

خرید بلیط باغ گیاهشناسی مشهد 

قسمت‌های مختلف باغ گیاه شناسی مشهد

باغ گیاه شناسی مشهد مجموعه‌ای بسیار بزرگ است که گونه‌های مختلفی از گیاهان دارویی و غیر دارویی در آن قرار دارد. آبنماها و گیاهان مختلفی از ایران و توران، آسیای میانه، سوزنی برگان ،باغ میوه های بومی ایران، گلخانه و نهالستان کلکسیون گیاهان زراعی و کلکسیونی از گیاهان دارایی معطر و دارویی در این مجموعه وجود دارند.

علاوه بر این‌ها قسمت‌های دیگری که در این مجموعه است در اینجا معرفی می‌کنیم:

روستای گل آباد

در این قسمت از باغ، روستایی نمادین به همراه خونه‌ای به سبک روستاهای خراسان شمالی قرار دارد. تنور سنتی نانوایی، حیوانات اهلی از جمله بز، شتر، الاغ، مرغ و خروس چیزهایی است که در این روستای کوچک خواهید دید و همچنین می‌توانید با پوشیدن لباس‌های سنتی عکاسی زیبایی را داشته باشید.

روستای گل آباد باغ گیاهشناسی مشهد
ورودی روستای گل آباد

در خانه روستایی گل‌آباد همه روزه از گردشگران با نان تنوری و صبحانه محلی پذیرایی می‌شود. همچنین می‌توانید با رزرو قبلی وعده‌های ناهار و شام را در اینجا نوش جان کنید.

باغ طبیعت و شادی کودک

یکی از قسمت‌های جذاب مجموعه، باغ طبیعت کودک است که به عنوان اولین باغ طبیعت و خلاقیت در ایران شناخته می‌شود. این مجموعه دارای خانه‌های درختی، المان‌های زیبای چوبی، حیوانات اهلی، آمفی تئاتر ستگی روباز، کتابخانه جنگلی، طراحی روی سنگ و چوب، نقاشی روی صورت، کشاورزی، سفالگری، نقاشی انگشتی، ماسه بازی و انواع دیگری از بازی‌هاست که به رشد و پرورش خلاقیت کودک کمک می‌کند.

شایان ذکر است که مربیان کودک مجموعه در این قسمت حضور دارند تا مطالب و مسائل آموزشی را نیز به فرزندانتان در دل طبیعت آموزش دهند.

پارک کودکان در باغ گیاه شناسی
نمایی از باغ کودکان

دهکده اقوام

به منظور حمایت از صنایع دستی و هنر اصیل ایرانی در دهکده اقوام، شما سازه‌های اقوامی چون لر، کرد، عرب، سیستان و بلوچستان، کرمانی و ترکمن که نوعی از وحدت ملی را نشان میدهد، خواهید دید.

همچنین صنایع دستی شهرهای مختلف در این قسمت در معرض فروش گذاشته شده‌اند و پذیرایی هایی که از بازدیدکنندگان انجام می‌گردد در ظروف سنتی صورت می‌گیرد.

دمنوش‌سرا و کافی‌شاپ باغ گیاهشناسی مشهد

برای دیدن کافی‌شاپی متفاوت از آنچه که در ایران دیده‌اید سری به دمنوش‌سرای مجموعه باغ بزنید. همه آنچه که تا بحال از یک کافی شاپ دیده‌اید را فراموش کنید و قدم به این دمنوش‌سرای متفاوت بگذارید. این مجموعه با استفاده از گیاهان دارویی مختلفی که در باغ بزرگ گیاهان دارویی تولید می‌شود، دمنوش‌های ارگانیک و فوق‌العاده منحصر به فردی تولید می‌کند. هنگامی که وارد این قسمت از باغ می‌شوید عطر رزماری و آویشن شما را مست خود می‌کند. علاوه بر همه این‌ها و ارائه کیک‌ها و قهوه‌ دمی و غیر دمی باکیفیت، شما می‌توانید مراسم تولد و دیگر مراسمات خود را در فضای باز این کافی شاپ برگزار کنید و خبر خوش آن است که تزیینات برای شما رایگان خواهد بود. اگر قرارهای کاری مهم و یا مهمانان VIP دارید، فضایی خصوصی و دنج به عنوان قسمت VIP در نظر گرفته شده است که می‌توانید آن را رزرو نمایید.

کافی شاپ باغ گیاهشناسی
دمنوش سرا و کافی شاپ

رستوران بوتانیک VIP

رستوران‌های زیادی در مشهد وجود دارند. رستوران بوتانیک باغ گیاه شناسی مشهد با ارائه غذاهای اصیل ایرانی توسط آشپزهای ماهر مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. رستوران بوتانیک با ظرفیت پذیرایی از 400 نفر آماده ارائه خدمات به زائران، مجاوران و شرکت های مختلف است. علاوه بر این سالن همایش بوتانیک در همین رستوران قرار دارد که ظرفیت برگزاری جشن‌ها و همایش‌های مختلفی را دارد.

سالن همایش و کنفرانس باغ گیاهشناسی

این سالن که در همان رستوران بوتانیک قرار دارد با 2 سالن مجزا و با ظرفیت 450 نفر آماده برگزاری همایش‌های مختلف در فضایی جذاب و متفاوت است. طراحین این مجموعه برای جلوگیری از قطع درختان فرم خاصی به آن داده‌اند که قابل توجه است. ظرفیت کل سالن‌ها و بام در مجموع 2190 نفر است.

کافی شاپ باغ گیاهشناسی
سالن همایش و کنفرانس

باغ‌های مجموعه

باغ رز، یکی از زیباترین باغ‌هایی است که در این مجموعه خواهید دید و در آن 30 گونه در 120 رقم گل رز را خواهید دید. مجموعه بعدی که به سراغ آن می‌رویم باغ صخره‌ای است که دارای انواع گل و گیاهان پیازی، فصلی و صخره ای است. باغ میوه، مجموعه دیگری است که در باغ گیاه شناسی مشهد می‌بینیم. این باغ از کوچه باغ‌های قدیمی ایران شبیه‌سازی شده و دارای بیش از 40گونه و رقم زینتی و یا تحقیقی در حال تکثیر است.

جشنواره‌های باغ گیاه‌شناسی مشهد

به دلیل پتانسیل‌های فراوانی که در این باغ وجود دارد هر ساله جشنواره‌های مختلفی برگزار می‌شوند. جشنواره‌های مجموعه به شرح زیر هستند:

جشنواره دائمی گل‌های داوودی

فضایی به مساحت یک هکتار متر مربع در باغ گیاه شناسی مشهد مخصوص به جشنواره گلهای داوودی است. این جشنواره که هر ساله در پاییز برگزار می‌شود شامل 700 نمونه از گل‌های داوودی است که از سراسر ایران جمع‌آوری شده است.

گل‌ داوودی علاوه بر زیبایی خواص دارویی نیز دارد و از گل خشک شده آن برای درمان سرماخوردگی، تقویت قوه بینایی و افزایش تمرکز و از سرگل‌های این گیاه به عنوان چای سنتی در چین و همچنین به عنوان حشره‌کش استفاده می‌شود.

سایر جشنواره های برگزار شده

تا کنون جشنواره‌های مختلفی به صورت دوره‌ای و مناسبتی در این مجموعه برگزار شده است، که از آن می‌توان به: جشنواره عکس سلفی، جشنواره آش رشته، فیلم کوتاه و ماهیگیری اشاره کرد.

کافی شاپ باغ گیاهشناسی
حوضچه ماهی ها