شهر مشهد علاوه بر اینکه پایتخت معنوی ایران محسوب می شود، شهریست توریستی، که هر ساله گام های بلندی در جهت توسعه مکان های تفریحی و گردشگری، جهت استفاده هر چه بیشتر زائرین و مسافران داخلی و خارجی، بر می‌دارد. از جمله این گام ها، می توان به احداث کوه پارک و رود پارک اشاره کرد. اخیرا نیز خبرهایی در رابطه با احداث دلفیناریوم در مجتمع تفریحی گردشگری آفتاب مشهد به گوش رسیده است،  که البته مدیر کل محیط زیست این خبر را تکذیب کرد و خود را از این قضیه بی‌اطلاع خواند.

در این مطلب قصد داریم به بررسی و امکان‌سنجی احداث پارک آبی با رویکرد نمایش دلفین‌ها بپردازیم.

پارک دلفیناریوم
پارک دلفیناریوم 

آیا دلفیناریوم در مشهد احداث می شود؟

دلفین‌ها، پستاندارانی بسیار باهوش و اجتماعی هستند، اما آموزش دادن به آنها و وادار کردنشان به انجام یک سری از حرکات نمایشی برایشان بسیار آزار دهنده است و هم از لحاظ روحی و هم جسمی شکنجه می شوند، حتی ممکن است در حین آموزش، آسیب‌های جدی نیز ببینند. همچنین محل زندگی دلفین‌ها، در گستره‌ی وسیع دریا و اقیانوس‌هاست و زندانی کردنشان در یک استخر چند متری برایشان بسیار نامناسب است. علاوه بر این ها، برای صید هر دلفین و انتقال آنها به پارک دلفیناریوم، صدها دلفین به طرز وحشتناکی کشته می شوند.

حرکات نمایشی دلفین ها
حرکات نمایشی دلفین ها

پس از شنیدن خبر احداث دلفیناریوم در مشهد، این سوال که آیا واقعا دلفیناریوم در مشهد احداث می‌شود، ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرد و مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی، تورج همتی در رابطه با دلفیناریوم و پاسخ به این سوال گفت: سازمان محیط زیست با هرگونه حیوان آزاری مخالف است و این مرکز را به رسمیت نمی شناسد و اصلا برای همچین چیزی مجوز صادر نخواهد کرد. ایشان در ادامه افزاد: طی بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان ما، به این نتیجه رسیدند که این مکان برای دلفیناریوم ساخته می شود اما سرمایه گذار هنوز اعلام نکرده است که این مرکز را برای چه هدفی احداث می کند و ما بی اطلاع هستیم.

کشمیری، فعال محیط زیست نیز در رابطه با احداث پارک آبی دلفین‌ها در مشهد اینگونه اظهار کرد: کشورهای اروپایی در حال تعطیل کردن این مراکز هستند و اصلا درست نیست در مشهد، مرکزی با چنین رویکردی تاسیس شود.

 

آموزش به دلفین ها در دلفیناریوم
آموزش دلفین ها در دلفیناریوم

موافقین و مخالفین احداث دلفیناریوم در مشهد

بعد از اینکه خبرهایی در رابطه با پروژه احداث دلفیناریوم در مشهد به گوش رسید، این پروژه، با مخالفت‌ها و موافقت‌هایی روبرو شد، که هر یک برای نظرات خود دلایلی دارند که در ادامه دلایل ایشان را بررسی میکنیم.

دلایل مخالفین احداث دلفیناریوم در مشهد

  • اسیر کردن دلفین ها در یک استخر چند متری باعث می شود که طول عمر آنها کاهش یابد.
  • شرایط نگهداری دلفین ها در این مکان ها نامناسب است.
  • ممکن است دلفین ها در حین انجام حرکات نمایشی دچار آسیب شوند.
  • اجبار دلفین ها به انجام یک سری از حرکات موجب آزار و اذیت این حیوانات دوست داشتنی می شود.
پارک آبی دلفیناریوم
پارک آبی دلفیناریوم

دلایل موافقین پروژه دلفیناریوم در مشهد

  • وجود مکان‌های این چنینی موجب ایجاد علاقه و دوستی با حیوانات می شود.
  • احداث این پروژه موجب اشتغالزایی و درآمدزایی برای جوانان جامعه می شود.
  • دلفیناریوم مشهد موجب توسعه گردشگری و تفریح در این شهر خواهد شد.
  • موجب توجه بیشتر به زندگی حیوانات و محیط زیست می شود.
دوستی با دلفین ها
دوستی با دلفین ها

مجموعه تفریحی گردشگری آفتاب مشهد

و اما دلفیناریوم مشهد در کجا واقع شده است و مشخصات این پروژه به چه صورت است؟

مجتمع تفریحی گردشگری آفتاب، در زمینی به مساحت ١٢٠ هزار مترمربع در منطقه پارک جنگلی طرق مشهد، که در ضلع جنوب شرقی منطقه هفت کلان شهر مشهد واقع شده است، در حال اجراست.  

ایده ساخت این مجتمع تفریحی را کارآفرین مطرح ایرانی، حسین ثابت بکتاش که کارنامه کاری پرباری در زمینه ساخت هتل های مختلف در کیش دارد، ارائه داده است.

مجموعه تفریحی آفتاب مشهد
مجموعه تفریحی آفتاب مشهد

از جمله برنامه هایی که مدنظر طراحان این مجموعه تفریحی است می توان به احداث یک هتل بین المللی، مجموعه ای فرهنگی شامل کتابخانه، فرهنگسرا، سالن های همایش، مجموعه ای مذهبی شامل مراکز آموزشی و مساجد، تالارهای پذیرایی، رستوران های مجلل، کافی شاپ ها، فست فودها، آکواریوم به مساحت ۱۵هزار متر مربع، باغ پرندگان، شهربازی کودکان، فضای سبز، مجموعه های ورزشی بزرگسالان همانند زمین گلف، سالن های بولینگ و ...، مجموعه های علمی و سرگرمی بزرگسالان اشاره کرد. احداث چنین مجموعه ای، علاوه بر جنبه تفریحی و گردشگری که دارد به اقتصاد کلان شهر مشهد نیز بسیار کمک می کندو باعث اشتغال زایی بسیاری از جوانان این شهر می شود.

پروژه مجتمع گردشگری آفتاب مشهد
پروژه مجتمع گردشگری آفتاب مشهد