شهرداری هر شهر باید برای همه ی نقاط بدون استفاده آن شهر چاره ای بیندیشد و آن را به مکانی کاربردی تبدیل کند. در همین راستا، فاز اول بوستان چهل بازه در سال ۱۳۹۶، که یکی از پروژه های عظیم شهرداری مشهد می باشد، با هدف توسعه تفریحی و گردشگری، در مکانی که در گذشته محل تجمع معتادان، حشرات موذی و انتقال بیماری های گوناگون به مردم آن منطقه بوده است با مساحت ۱۰ هکتار رقم خورد. این روزها پس از احداث پروژه کوه پارک که در ارتفاعات جنوبی مشهد واقع شده است و در گذشته بلا استفاده بوده است، دوباره خبری در رابطه با احداث فضای جدیدی به نام رود پارک در ادامه بوستان چهل بازه به گوش می رسد.

به گفته شهردار مشهد، محمد رضا کلایی در نشست برررسی و تعیین تکلیف پروژه ای عظیم منطقه ۱۱ اظهار داشت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، از اوایل مهر، عملیات اجرایی ادامه بوستان چهل بازه و رودپارک آغاز می شود. ایشان در ادامه افزود: پروژه بوستان چهل بازه و رود پارک، مهر و ماه، بوستان مادر و کودک و 165 پارک کوچک و محلی حوزه جنوب غرب از مهمترین پروژه‌های منطقه 11 هستند.

طرح پروژه رود پارک مشهد
طرح پروژه رود پارک مشهد

رود پارک مشهد چیست؟

خلیل الله کاظمی در رابطه با پروژه رودپارک بوستان چهل بازه بیان کرد: با تایید نقشه ها و تاسیسات مورد استفاده در این پارک، تاکیدمان بر «آب» است به همین دلیل، برای زیبای سازی مسیر رودپارک از آب نماها، آبشار و حوضچه بهترین استفاده را کردیم.

وی با اشاره به هفت حوضچه در این پارک بیان داشت: پیش از پل نمایشگاه مخزنی رسوب گیر قرار دارد و بعد از همین پل، دریاچه‌ای یک هکتاری چشم نواز شهروندان خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: این دریاچه به عنوان نخستین حوضچه محسوب می‌شود و در امتداد این رودپارک تا دانشجو در مجموع به اضافه دریاچه هفت حوضچه از عمق 70 سانتی‌متر تا یک متر مسیر رودپارک را مزین می‌کند.

او افزود: رودپارک چهل بازه با تکنیک پمپاژ آب از مسیر رودخانه به حوضچه‌ها و از حوضچه‌ها به مسیر تنها رودی است در کشور که تمام سال آب خواهد داشت.

وی یادآور شد: پارک خطی چهل بازه به صورت غیرهمسطح احداث شده تا برای مشاهده مناظر مختلف مردم حتماً در فضای پارک قرار بگیرند.

وی همچنین بیان داشت: فقط بخشی به نام تراس تماشا مشرف به فضای داخل پارک است که در ورودی آن گذرگاهی از یک آبشار قرار گرفته است.

پارک چهل بازه مشهد
پارک چهل بازه مشهد

بوستان چهل بازه و رود پارک کجاست؟

محمد رضا کلایی (شهردار مشهد) در ادامه صحبت های خود در رابطه با این پروژه افزود: پروژه بوستان چهل بازه و رودپارک، در ۳ فاز مختلف طراحی شده است، به این صورت که فاز اول این پروژه، به مساحت ۳۸ هکتار و از پل نمایشگاه تا پل ستاری، فاز دوم به مساحت ۱۸ هکتار و از سیدرضی تا دانشجو و فاز سوم آن به مساحت ۴۲ هکتار از نمایشگاه تا پل پرتوی اجرا خواهد شد و در مجموع، مساحت بوستان چهل بازه و رودپارک، ۹۸ هکتار در نظر گرفته شده است.

تصویر هوایی از رود پارک و پارک ۴۰ بازه مشهد
تصویر هوایی از رود پارک و پارک ۴۰ بازه مشهد

پروژه بوستان چهل بازه و رودپارک از کی عملیاتی می شود؟

شهردار مشهد در ادامه خاطر نشان کرد: اسناد و نقشه های فاز اول پروژه بوستان چهل بازه و رودپارک آماده است و عملیات اجرایی این فاز از ۴ مهرماه سال جاری آغاز خواهد شد. همچنین برای اجرای فاز دوم این پروژه، اداره طرح ها و برنامه ها باید تا ۱۰ ام مهر ماه طرح های مربوط به این فاز را برای عملیاتی کردن، به معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک و خدمات شهرداری تحویل دهد.

ایشان همچنین در رابطه با فاز سوم این پروژه افزود: موضوع معارضات واقع در مسیر پارک چهل بازه باید توسط اداره حقوقی پیگیری شود و بعد از رفع این مشکل، فاز سوم هم در ادامه دو فاز قبلی اجرا خواهد شد.

تصویر هوایی از رودپارک مشهد شماره 2
تصویر هوایی دیگری از رودپارک مشهد

آینده پروژه چطور خواهد بود؟

بوستان چهل بازه، اولین رودپارک مشهد، به مکانی بسیار زیبا و دلنشین تبدیل خواهد شد و از بهترین مکان های گردشگری منطقه ۱۱ مشهد می باشد. از برنامه‌های آینده این پروژه، استفاده از قایق‌های پارویی در این مسیر برای تفریح شهروندان و مسافران خواهد بود.

هم چنین شهردار مشهد خاطر نشان کرد که بوستان چهل بازه، باید تا عید نوروز سال جاری آماده شود و در ادامه افزود: باید پارکینگ مورد نیاز در محدوده فضای سبز و رودپارک در نظر گرفته شود.  

پارک چهل بازه
پارک چهل بازه
دریاچه پارک چهل بازه مشهد
دریاچه پارک چهل بازه مشهد
پارک چهل بازه مشهد
بوستان چهل بازه مشهد
نمایی از پارک ۴۰بازه
نمایی از پارک ۴۰بازه 
قایق سواری در رودپارک مشهد
قایق سواری در رودپارک مشهد
capture2png.jpg
شب‌های چهل بازه
capture1png.jpg
رودخانه پارک چهل‌بازه
رودپارک بوستان چهل بازه
رودپارک بوستان چهل بازه