اتومبیل‌رانی، ورزشی پرطرفدار و هیجان‌انگیز است که به سبب هزینه‌های سنگینی که دارد، امکان تجربه آن برای همه افراد وجود ندارد. اما ناراحت نباشید، ورزشی با نام کارتینگ، با هزینه‌ای مناسب وجود دارد که برای رنج سنی ۶ سال به بالا مناسب است و موجب می‌شود آمادگی جسمانی پیدا کنید. ما در این مطلب، قصد داریم ورزش کارتینگ را معرفی کنیم. با ما در ایران بلیت همراه باشید.

20190516062931jpg.jpg
ورزش کارتینگ

کارتینگ چیست؟

کارتینگ، نوعی ورزش است که عنوان مادر اتومبیل‌رانی را به خود گرفته است، زیرا نقطه‌ی شروعی است برای حرفه‌ای شدن در اتومبیل‌رانی.

ورزش کارتینگ، با خودروهای مخصوص ۴ چرخی که چرخ‌هایشان بیرون از بدنه و گلگیرها است به نام کارت انجام می‌شود. 

شرایط انجام ورزش کارتینگ چیست؟

برای لذت بردن از ورزش کارتینگ، نیازی نیست یک راننده حرفه‌ای باشید. کارت‌ها حتی برای افرادی که گواهینامه هم ندارند مجاز می‌باشد. البته لازم به ذکر است که این کارت‌ها دو نوع دارند؛ کارت رنتال برای مبتدیان که استفاده از آن، تنها به ۵ دقیق آموزش نیاز دارد و کارت ریس برای حرفه‌ای‌ها. بنابراین حتی کودکان از ۶ سال به بالا می‌توانند از این ورزش لذت ببرند. همچنین خانم‌ها نیز در کشورمان می‌توانند این ورزش را انجام دهند.

کارتینگ-ایلامیانjpg.jpg
کارتینگ و شرایط انجام آن

وسایل مورد نیاز برای ورزش کارتینگ چیست؟

همانطور که در ابتدا گفتیم، ورزش کارتینگ، تنها با ماشین‌های مخصوصی به نام کارت امکان‌پذیر است. بنابراین اگر می‌خواهید هیجان کارتینگ را تجربه کنید باید به پیست‌های مخصوص آن بروید که دو نوع سرباز و سربسته دارد.  

پیست‌های کارتینگ، وسایل مورد نیاز این ورزش پرهیجان را در ختیارتان قرار می‌دهند، که اگر برای اولین بار و به عنوان مبتدی رفته‌اید، تنها به کارت رنتال و کلاه ایمنی احتیاج دارید. اما اگر بخواهید به صورت حرفه‌ای آن را دنبال کنید نیازمند لباس مخصوص، ریس کارت، کلاه ایمنی شخصی، شرکت در دوره‌های آموزشی حرفه‌ای و اخذ گواهینامه کارتینگ هستید.

پیست-هفت-اقلیمjpg.jpg
مسابقات کارتینگ

تاریخچه کارتینگ 

تاریخچه کارتینگ در جهان، به سال ۱۳۳۵، با ساخت اولین کارت، توسط فردی آمریکایی به نام آرت انگلز برمیگردد و خیلی سریع بین مردم طرفداران خود را پیدا کرد، به طوری که تنها سه سال پس از ساخت اولین کارت، اولین مسابقات قهرمانی کارتینگ در آمریکا برگزار گردید و پس از چندین سال، رقابت‌های جهانی این ورزش در ایتالیا برگزار شد.  

کارتینگ در سال ۱۳۸۰، به ایران راه پیدا کرد و خیلی زود تبدیل به تفریحی پرطرفدار بخصوص در بین جوانان شد.