تئاتر در ایران، ابتدا برای بزرگداشت اسطوره‌ها و شخصیت‌های ملی و ایرانی استفاده می‌شد و به نوعی ریشه در برخی از آئین‌ها و رسومات داشت؛ مانند: نمایش سیاوشون!

استان خراسان رضوی با وجود هنرمندان و شاعرانی همچون حکم ابوالقاسم فردوسی، عطار نیشابوری و ... حرف اول را در حوزه هنر و ادبیات ایران میزند، در این میان مشهد مقدس به عنوان پایتخت فرهنگی و معنوی کشور جایگاه ویژه ای در تئاتر دارد و استقبال بی نظیر مردم سبب شده است تا این شهر تبدیل به دومین قطب تئاتر ایران شود.یکی از اصلی ترین دغدغه های هنرمندان عدم وجود فضایی مطلوب و مناسب جهت تمرینات و برگزاری نمایشات می باشد؛ از این رو شورای شهر مشهد اقدام به ساخت بزرگترین و جدیدترین پردیس تئاتر مشهد که در مقیاس ملی نیز تعریف شده است کرد.

بنر آغاز عملیات احداث پردیس تئاتر شهر

پردیس تئاترشهر مشهد چیست؟

آذر سال 1398 احداث اولین مجموعه تخصصی تئاترشهر با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی، محمدرضا کلائی شهردار مشهد و علیرضا رزم‌حسینی استاندار خراسان‌رضوی در بوستان وفا مشهد آغاز شد. پردیس تئاتر مستقل نخستین مجموعه خصوصی تئاتر در شرق کشور است که با تجربه بیش از 6 سال مدیریت و حضور مستمر در امر هنر تئاتر در بخش خصوصی اقدام به حرکتی نوین برای ادامه حیات و نفس کشیدن هنر تئاتر در شهر عزیز مشهد گرفت.

طرح پردیس تئاتر مشهد برگرفته از طراح باغ‌های ایرانی است و بر اساس هویت شهر مشهد انجام گرفته است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر بیان کرد: این فضا به گونه‌ای طراحی شده تا ضمن این‌که هویت ایرانی خودش را حفظ کرده باشد، پیشرفته‌ترین تجهیزات مربوطه را نیز دارا باشد.

آغاز عملیات خاکبرداری تئاتر شهر مشهد

امکانات مجموعه پردیس تئاتر مستقل مشهد

  • دارای دو سالن بلک باکس مجزا جهت اجرای نمایش
  • پارکینگی به مساحت ۱۰ هزار متر مربع
  • دارای سالن استراحت و پذیرایی از هنرمندان
  • سالن اصلی با ظرفیت ۷۰۰ نفره
  • سه سالن فرعی با ظرفیت ۱۶۰ نفر
  • موزه
  • گالری
  • کتابخانه
  • استودیو ضبط صدا

از دیگر امکانات این مجموعه بی نظیر می توان به سالن های متعدد آن جهت تمرین هنرجویان و همچنین سالن های اجرا اشاره کرد.این پروژه شامل ۱۲هزار مترمربع زیربنا و سالن اصلی این مجموعه نیز از ۵۰۰۰ مترمربع زیربنا و ۷۰۰صندلی برخوردار است.  

کلنگ احداث تئاتر شهر جدید در مشهد

آینده پروژه چطور خواهد بود ؟

باتوجه به استقبال و علاقه بی نظیر مردم به تئاتر، پردیس تئاتر می‌تواند به عنوان یک  پروژه ملی خود را مطرح کند و علاوه بر این، باتوجه به پروژه‌هایی که قرار است اینجا اجرا شود اعم از دوره های آموزشی و... می‌تواند برای بسیاری از جوانان اشتغال‌زایی ایجاد کند.البته با توجه به رویدادهایی که در گذشته رخ داده است نگرانی‌هایی از سوی دوست داران هنر، مبنی بر عدم استفاده از خانه های تئاتر فعلی، وجود دارد! وجود بوستان وفا در اطراف پردیس تئاتر سبب آب و هوای خوب این منطقه شده است و فضای دلنشینی را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است.

پروژه تئاتر شهر جدید الاحداث مشهد

پیش‌بینی تضادهای فرهنگی

احتمال این وجود دارد که با توجه به نزدیکی این پروژه به کوه و بوستان وفا، این منطقه پیشرفت اقتصادی فراوانی داشته باشد و محیطی برای تجمع جوانان علاقمند به هنر گردد. با توجه به این موضوع که تئاتر شهر مشهد در نقطه مناسبی قرار گرفته است که نه خارج شهر است که دسترسی به آن دشوار باشد و نه مرکز شهر است که به دلیل شلوغی مسیر مردم تمایلی به حضور نداشته باشند، احتمال وقوع این تئوری بیشتر خواهد شد.

از طرفی با توجه به مذهبی بودن فضای شهر مشهد و دیدگاه‌های برخی از مسئولین، احتمال بوجود آمدن دخالت‌هایی جهت جلوگیری از تجمع جوانان هست و به نوعی تضاد فرهنگی بوجود خواهد آمد. باید دید مسئولین چه تصمیماتی دارند و قرار است مدیریت این مجموعه به چه شکل انجام پذیرد.

تاریخ بهره برداری پروژه  

احسان اصولی رئیس کمیسیون فرهنگی در حاشیه تاخیر دراجرای پروژه پردیس تئاتر شهر خاطر نشان نموده است: پس از آغاز عملیات اجرایی احداث پردیس تئاتر، پروژه با مشکلاتی از جمله اختلاف بر سر تملک زمین با آستان قدس رضوی روبه ‌رو شد که رفع آن چند ماهی زمان برد، اما خوشبختانه اکنون این مشکل برطرف شده و فعالیت مجدد پروژه آغاز شده‌است؛ همچنین وی خاطر نشان کرد  جدول زمان بندی جدیدی با توجه به تأخیر پیش آمده بررسی و به تصویب رسیده است طبق جدول زمانبندی جدید فاز اول پردیس تئاتر شهر مشهد شامل بلک‌باکس‌ها تا ۳۱ تیر ۱۴۰۰ آماده بهره‌برداری خواهد شد.

او همچنین خاطرنشان کرد: اکنون عملیات گودبرداری پروژه در حال انجام است و تا ۲۰ تیرماه به پایان خواهد رسید و پس از آن این پروژه وارد فاز اجرایی خواهد شد.

اصولی با تأکید بر پیگیری جدی شورای شهر و همچنین شهرداری مشهد برای اجرای این پروژه گفت: به این جمع‌بندی رسیدیم که پروژه به صورت سه شیفت اجرا شود تا بخش زیادی از تأخیر به وجود آمده در احداث پردیس تئاتر مشهد جبران شود. رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز، همچنین ابراز امیدواری کرد با تلاش معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد، بهره‌برداری از پروژه پردیس تئاتر شهر، به عنوان پروژه زیرساختی فرهنگی بی‌نظیر در کشور را در شهر مشهد شاهد باشیم.

تاریخ بهره برداری از تئاتر شهر مشهد

در حال حاضر مشهدی‌های عزیز جهت خرید بلیط تئاتر می‌توانند به این صفحه مراجعه نمایند:

خرید بلیط تئاتر

پردیس تئاتر مشهد کجاست؟

مشهد- بلوار شهید فکوری- بین پیروزی 14 و میدان دلاوران

آدرس پردیس تیاتر شهر مشهد

بروزرسانی‌ها

بروزرسانی ۳ خرداد ۱۴۰۰

ظاهرا به دلیل همگیری کرونا، رقبت جهت تکمیل پروژه پایین آمده است و تابلو روزشمار پایان پروژه تئاتر شهر نیز خاموش شده.