پاتیناژ چیست ؟ 

پاتیناژjpg.jpg
ورزش پاتیناژ

ورزش پاتیناژ یا یخ‌ماله، از جذاب‌ترین رشته‌های ورزشی می‌باشد که می‌توان با کفش‌های مخصوص خود، روی یخ قدم گذاشت و نهایت لذت را از این ورزش مهیج و مفرح برد. 

تاریخچه ورزش پاتیناژ

زمان دقیق شکل‌گیری ورزش پاتیناژ مشخص نیست، اماطبق پژوهش‌های صورت گرفته، معلوم شده که مردم زمان باستان، اسکیت‌هایی با کمک استخوان جانوران می‌ساختند که بیشتر جهت رفت و آمد در زمین‌های یخ‌زده در سرزمین‌های سردسیر استفاده می‌شد. پس از آن، ورزش پاتیناژ، در کشورهایی مانند هلند و انگلیس جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد و تبدیل به یکی از اصلی‌ترین ورزش‌های زمستانی شد، به طوریکه از سال ۱۹۲۴ به عنوان یکی از رشته‌های المپیک زمستانی معرفی شد.

امروزه، تیغه‌های فولادی، جایگزین استخوان جانوران در ساخت اسکیت‌های ورزش پاتیناژ شده است که این تیغه‌ها، میزان اصطکاک با یخ را به حداقل می‌رساند و همچنین به ورزشکار کمک می‌کند تا بتواند حرکت‌های مختلفی انجام دهد. البته لازم به ذکر است که همه‌ی حرکات یک ورزشکار، به شرایط یخ نیز بستگی دارد، به همین دلیل هم، اکثر سالن‌های مخصوص این ورزش سرپوشیده هستند تا بتوانند دمای خود را کنترل کنند که یخ در مناسب‌ترین حالت ایجاد شود و علاقه‌مندان به این ورزش بتوانند در بهترین حالت، حرکات خود را انجام دهند.

آشنایی با انواع ورزش پاتیناژ

پاتیناژ-در-ایرانjpg.jpg
انواع ورزش های پاتیناژ

پاتیناژ دارای رشته‌های ورزشی گوناگونی می‌باشد که در ادامه به معرفی سه نمونه از آن‌ها می‌پردازیم.

پاتیناژ نمایشی (Figure Skating)

در این نمونه پاتیناژ که به اسکیت نمایشی نیز معروف است، ورزشکاران به صورت تک‌نفره، دونفره و یا گروهی، انواع حرکات پرشی، سرعتی و یا تعاولی انجام می‌دهند و معمولا یک موسیقی طبق حرکت ورزشکاران انتخاب شده و پخش می‌شود.

هاکی روی یخ (Ice hockey)

 این ورزش، از دو گروه تشکیل شده و حالت مسابقه‌ای دارد، به طوریکه هر گروه در تلاش است تا بتواند گوی مخصوص بازی را به همراه چوب دستی خود از تیم مقابل گرفته و وارد دروازه حریف کند.

پاتیناژ سرعتی (Speed skating)

در این نوع پاتیناژ مسابقه‌ای، ورزشکاران باید یک مساحت مشخص را با سرعت طی کرده و خود را زودتر از دیگر ورزشکاران حاضر، به خط پایان برسانند. 

مهمترین خطرات در پاتیناژ

ورزش-پاتیناژjpeg.jpg
خطرات احتمالی ورزش پاتیناژ

دو خطر جدی، همیشه در کمین ورزشکاران پاتیناژ می‌باشد، یکی از این خطرات احتمالی، شکست یخ و سقوط ورزشکار به داخل آب می‌باشد. البته لازم به ذکر است که این خطر، تنها افرادی را که در پیست‌های طبیعی، این ورزش را انجام می‌دهند تهدید می‌کند و اما آسیب‌های بسیار جدی اعم از غرق شدن، ایست قلبی ناشی از شوک و ... را در پی دارد.

یکی دیگر از مرسوم‌ترین خطرات آن، سقوط ورزشکار بر روی یخ می‌باشد که شدت آن به شرایط یخ، سرعت، تجربه و مهارت وی بستگی دارد.  

شکسته شدن متداول لبه‌های یخ، سنگینی لباس زمستانی ورزشکار در اثر خیس شدن، گم کردن حفره برای بازگشت به سطح یخ همگی اتفاقانی هستند که حتی ممکن است ورزشکار را به دامان مرگ بکشانند.  

شرایط پاتیناژ در ایران به چه صورت است؟

ورزش پاتیناژ، حدود ۵۰ سال پیش وارد ایران شد و اولین سالن این ورزش، به دلیل میزبانی بازی‌های آسیایی، ۴۰ سال قبل در سالن ۱۲هزاری آزادی راه اندازی شد، اما به دلیل هزینه‌های سرسام‌آوری که نگهداری از آن داشت، موجب تغییر کاربری آن شد.‍ اما اکنون پس از گذشت 40 سال، دوباره در مجموعه آرامیس، سالن مرتبط با ورزش پاتیناژ، طراحی و ساخته شد. اگر به این ورزش علاقه‌مند شدید و تمایل دارید که آن را امتحان کنید، باید به شما بگوییم که ایران بلیت، امکان مقایسه و خرید بلیط برترین مجموعه‌های پاتیناژ را با تخفیف واقعی برایتان فراهم آورده است.

فدراسیون پاتیناژ

پاتیناژ-بانوانjpg.jpg
پاتیناژ در ایران

فدراسیون پاتیناژ در ایران به صورت اختصاصی وجود ندارد و طی یک ابلاغیه از سوی مدیر کل برنامه‌ریزی و نظارت ورزش و جوانان، این ورزش به فدراسیون اسکیت ایران واگذار شده است.

ورزش پاتیناژ، برای گروه‌های سنی ۵ سال به بالا مناسب است و کودکان به دلیل انعطاف بدنی و آمادگی بیشتر، استعداد بی‌نظیری در این ورزش دارند. همچنین در مورد پاتیناژ بانوان نیز، چند سالی است که اقداماتی صورت گرفته است تا بانوان سرزمین‌مان هم بتوانند از این ورزش هیجان‌انگیز لذت ببرند. در اولین و تنها سالن پاتیناژ تهران، آموزش برای بانوان وجود دارد و در ابتدای کار که تازه تیم ملی پاتیناژ بانوان تشکیل شد، از یک مربی اسپانیایی به نام الیزابت مارتین مورای برای آموزش تیم ملی پاتیناژ، دعوت به کار شد. آموزش ورزش پاتیناژ در اصفهان و مشهد نیز وجود دارد که در ادامه به معرفی پیست پاتیناژ مشهد خواهیم پرداخت.

پیست پاتیناژ پدیده مشهد

پست-پاتیناز-در-پدیده-مشهدjpg.jpg
پیست پاتیناژ در پدیده مشهد

پیست پاتیناژ پدیده مشهدپیست پاتیناژ پدیده در مشهد یکی ار منحصر بفرد ترین و بزرگترین پیست اسکی یخ در شهر پدیده شاندیز می باشد. این تفریح هیجان انگیز معمولا در کشور های سردسیر می باشد. این پیست توسط یک شرکت معتبر هلندی طراحی شده است و جز بزرگترین پیست سرپوشیده اسکیت روی یخ خاورمیانه با ابعاد هزار و ششصد متر می باشد. همانطور که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم، این ورزش با کفش‌های مخصوص روی یخ انجام می‌شود و نیازمند مهارت تعادل می‌باشد.  

مدت زمان استفاده از پیست پاتیناژ پدیده در مشهد، ۱۵ دقیقه می‌باشد و افراد بالای ۳ سال و دختران زیر ۹ سال می‌توانند این ورزش را در این مکان انجام دهند. از دیگر امکانات این پیست، رایگان بودن کفش و تمامی تجهیزات مورد نیاز این ورزش می‌باشد.

آدرس: شاندیز، شهر رویایی پدیده شاندیز، بلوک پنجم مرکز تعطیلات سرگرمی

سالن پاتیناژ مجموعه آرامیس در تهران

پاتیناژ-در-آرامیسjpg.jpg
سالن پاتیناژ آرامیس تهران

سالن پاتیناژ آرامیس تهران، تنها سالن این ورزش یخی در تهران است که از سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را آغاز نمود. وسعت این سالن، ۴۳۵ متر مربع و به اندازه یک زمین بسکتبال استاندارد است. این سالن، با تجهیزاتی که از کشورهای ایتالیایی و آلمانی گرفته شده، احداث شده است.

در پیست اسکیت روی یخ مجموعه آرامیس، کلاس های آموزشی پاتیناژ، با بهره گیری از مربیان مجرب برگزار می‌گردد. وسایل کمک آموزشی و کفش نیز در این پیست وجود دارد و در اختیار علاقه‌مندان به این ورزش قرار می‌گیرد.

آدرس: میرداماد، خیابان امیر سهیل تبریزیان، خیابان  نهم