فیلم تلویزیونی «تکلیف» جدیدترین ساخته محمدمهری جعفرآبادی کارگردان تلویزیون و سینما که آثاری چون زندگی، اصرار، شهر خاموش و انکار را در کارنامه خود دارد، این بار با تله فیلم تکلیف، مهمان خانه‌های ایرانیان می‌گردد.

فیلم تلویزیونی تکلیف تلاش در به تصویر کشیدن کشیدن دشواری‌های کار مرزبانان و ارج نهادن به مقام شهدای راه دفاع از مرزهای کشور ساخته شده است. همچنین این فیلم با نگاهی عمیق به اهمیت اهداء عضو و تشویق افراد جامعه به دریافت کارت اهدای عضو، ترکیبی زیبا از یک فیلم اکشین و یک فیلم احساسی ارائه می‌دهد. 

پیش تولید این فیلم از مهر ماه سال ۱۳۹۹ آغاز گردید و از ابتدای آذر ۱۳۹۹ فیلم برداری آن شروع شد. این فیلم در ابتدا جهت پخش از صدا و سیمای استان خراسان کلید خورد، اما در ادامه پیشنهاد گردید که از یکی از شبکه های سراسری تلویزیون جمهوری اسلامی ایران پخش شود و بازپخش آن توسط شبکه استانی باشد.

شناسنامه اثر:

تهیه کننده و کارگردان: محمد جعفرآبادی

دستیار تهیه‌کننده: داود چاوشی

دستیار کارگردان: احمد خرمی چشمه

دستیار کارگردان: فاطمه اقبالی اسدآباد

مجری طرح: تصویر شرقی

 

بازیگران سرشناس:

  • شراره رخام
  • محمود مقامی
  • اتابک نادری
  • فریبا ترکاشوند
  • غلامرضا اصانلو
  • عباس نائی
  • حسین مقدم
فیلم سینمایی تکلیف
فیلم سینمایی تکلیف

دشواری‌ها و مشکلات تولید فیلم تکلیف

اصولا تولید فیلم کاری دشوار محسوب می‌شود اما ساخت فیلم‌هایی که جلوهای بصری فراوان دارد، بسیار دشوار تر میخواهد بود. از جمله این دشواری‌ها میتوان به نیاز شدید به انجام هماهنگی‌های فراوان بین ارگان‌ها و افراد مختلف اشاره نمود.

همچنین عدم همکاری سازمان اهدا عضو مشکل دیگری بود که مشکلات فراوانی در راه تولید فیلم ایجاد نمود، اما از آنجایی که رسالت تیم تولید، ایجاد فرهنگی‌سازی برای اهداء عضو بود، این عدم همکاری نتوانست جلو ساخت فیلم را بگیرد و گروه از راه‌های دیگر این رسالت را به بهترین شکل ممکن ادا نمود.

علاوه بر مشکلات ذکر شده، خطرات تولید فیلم جنگی نیز یکی از دشواری‌های این کار است. استفاده از ادوات جنگی همواره کاری پر خطر بوده، در این فیلم با توجه اینکه تاکید کارگردان بر استفاده از صلاح‌های جنگی واقعی بود و از هیچ نوع صلاح مشقی استفاده نگردید، چند حادثه خطرناک اتفاق افتاد که شکر خدا بخیر گذشت.

مجموعه تصاویر پشت صحنه فیلم تکلیف

img_1037jpg.jpg
فیلم تکلیف - پشت صحنه - لوکیشن داخلی
img_1066jpg.jpg
فیلم سینمایی تکلیف - شراره رخام، محمود مقامی و محمد جعفرآبادی
img_1102jpg.jpg
پشت صحنه فیلم سینمایی تکلیف

 

img_1746jpg.jpg
ضبط فیلم تکلیف در دفتر مجموعه تصویر شرقی
img_1877jpg.jpg
فیلمبرداری فیلم تکلیف - سکانس منزل خانواده بهنام
img_1260jpg.jpg
عوامل فیلم سینمایی تکلیف - سکانس بیمارستان